Det där med att vara en tänkare

Jag tänker väldigt mycket. Jag tänkte skriva att jag tänker alldeles för mycket. Men då får meningen genast en negativ klang. Och det vill jag inte att den ska ha. Om jag får bestämma är en tänkare något positivt. Detta betyder att man vågar stanna till, vända sig om, se sig omkring. Spekulera. Filosofera. Man är inte rädd för att göra misstag. Man är inte rädd för att trevandes leta runt bland alla tankar i huvudet.
Majoriteten av alla människor är rädda att måla in sig själva i ett hörn. De är rädda för var tankarna kan ta dom. Så därför låter dom bli. Dessa människor tänker aldrig efter. Jag ska aldrig säga aldrig; men jag hoppas innerligt att jag aldrig blir en av dom.

Eftersom att jag tänker mycket har detta även bidragit till att jag kommit fram till en massa saker. Det blir en hel del filosofi om livet. Senast för 5 minuter sedan när den bitande kylan kändes om värst tänkte jag på jordens undergång. (Tro det eller ej). Jag tänkte på vad naturen spelar oss ett spratt med att skifta klimat som andra byter underkläder. Nuförtiden tänker jag mycket på jordens undergång. Jag har en obehaglig känsla som säger att det kommer ske ganska snart.
När jag tänker dessa tankar leder det alltid till att jag tänker på mina nära och kära. Som jag älskar så högt. Jag tittar en extra gång på Han med stort H som får mitt hjärta att skutta. Jag kramar min vän en extra gång och jag ringer min familj. Jag tänker att livet är för kort för att bråka. Jag tänker på att det finaste vi har är kärleken. Kärleken till våra nära och kära.

Den är det absolut största vi har. Och den ska vi ta tillvara på. För livet är för kort och framförallt; för skört, för att inte leva i nuet och älska av hela hjärtat.

Ab imo pectore - Av hela mitt hjärta. Detta kommer alltid, oavsett vad, att vara min livssyn.




Kommentarer
Linda Östergren säger:

Vad trevlig din blogg verkar vara. kommer med all säkerhet att läsa igen! =) Ha en spännande dag (:

2011-02-22 | 13:20:04
Bloggadress: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback